2023-udstillingen forløb helt fantastisk. Der var 700 besøgende.
har gjort sig bemærket i årets løb.
I år kom Peter Callesen. han bor i den tidligere præstegård i Karby.
Han er papirkunstner og siger bl.a.
En stor del af mit arbejde er lavet af A4-ark. Det er sandsynligvis det mest almindelige og forbrugte medie, der bruges til at bære information i dag. Det er derfor, vi sjældent bemærker A4-papirets faktiske væsentlighed. Ved at fjerne al information og starte forfra med det blanke hvide A4 papirark til mine kreationer, føler jeg, at jeg har fundet et materiale, som vi alle er i stand til at relatere til, og samtidig er A4 papirarket neutralt og åbent. at fylde med forskellig betydning. Det tynde hvide papir giver papirskulpturerne en skrøbelighed, der understreger det tragiske og romantiske tema i mine værker.
De papirskårne skulpturer udforsker den sandsynlige og magiske forvandling af det flade ark papir til figurer, der udvider sig i rummet omkring dem. Det negative og fraværende 2-dimensionelle rum, som snittet efterlader, påpeger kontrasten til den 3-dimensionelle virkelighed, det skaber, selvom figurerne stadig holder fast i deres oprindelse uden mulighed for at undslippe.
– Her er ikke noget hastværk. Det er dejligt. Og så er der sådan en dejlig luft herude på bøh-landet.
Monica Aldridge Jensen, autodidakt billedkunstner langt fra Mors, smiler bredt, da hun forklarer, hvorfor hun igen og igen tager turen til Karby på Mors for at udstille sine værker.
Hun er halvt skotte. Født på et nonnekloster i Odense og tilbragte sin ungdom i Esbjerg. Men en årrække som socialrådgiver i Thisted, hvor hun også sang i gospelkor, gav tilknytningen til Mors.
Eller måske først og fremmest til Karby og den påskeudstilling, hun også i år er en del af.
– Det er sjette gang, jeg er med. Og det er herligt. Man bliver virkelig modtaget af gode mennesker, og der er meget inspiration at hente i at snakke med andre kunstnere, siger hun.
38 kunstnere skaber den første påskeudstilling siden 2018 hos Kulturhus Sydvestmors. Ikke mindst coronaen har ført til en ufrivillig lang pause – men ikke så lang, at udstillingen er glemt.
For både skærtorsdag og langfredag strømmer gæsterne til Karby Kuber.
Inspiration i ansigterHer får de kunst i mange genrer at se. Malerier, keramik, håndarbejde, smykkekunst – og så videre.
Monica fra Esbjerg nyder det hele og er i mere end en forstand glad for at være tilbage i Karby.
For nogle år siden var et hjerteanfald tæt på at koste hende livet. Nu bor hun igen i Esbjerg, hvor hun i 1979 tog fat på fornøjelsen i at arbejde med kunst.
Siden har hun gjort det “on and off”, som hun siger. Hun skiftede tidligt fra olie til akryl, hvilket kunder i blandt andet Sverige, Norge og Tyskland har nydt godt af – lige som hun også har udstillet hos Nice4You i Sejerslev.
Motiverne spænder vidt, men Monica arbejder meget i portrætter. Gerne med inspiration i fascinerende ansigter, som hun finder i aviser og blade. Som det for eksempel er tilfældet med maleriet af hjemløse Dirk, som hun opdagede i en udgave af Hus Forbi.
– Han har et meget levende ansigt, siger hun og beskriver det, der fangede hende mest:
– Øjnene er jo sjælens spejl, så det er ikke helt uvæsentligt at få det rette blik.
Ved et andet motiv er det rynkerne i ansigtet på hovedpersonen, der skaber inspirationen. Men også naturen – marker, kirsebærtræer, fjorden og himlen – kommer på lærred hos Monica.
Og dermed med til påskeudstillingen i Karby.
– Og så har jeg altid engle med, for jeg tror meget på engle, siger Monica.
Ædelt håndværk er også kunstEn anden af de 38 stande på påskeudstillingen viser, at også håndværk kan være kunst. Det er nemlig næsten en kunst i sig selv at forstå kniplingens system, selv om Else Mose Odgaard fra Fjallerslev gør sit for at gøre det forståeligt.
– Nu er nålen sat i. Så skal der lukkes. Og så kan jeg gå videre med den næste, siger hun, mens hun sørger for orden i det, der for den ikkekyndige ligner et kaos af kniplenåle og snor.
Men der kommer fine produkter ud af det, kan man se på udstillingen, som også Eli Søndergaard Boll fra Redsted bidrager til.
– Jeg vil gerne lave noget, der er fortløbende, forklarer hun sin interesse i det ædle og cirka 500 år gamle håndværk.
– Jeg begyndte, inden jeg blev gift. Det var i fritiden. Men så stoppede jeg i et stykke tid, da der kom småbørn, siger hun.
Else har også genoptaget kniplingen efter en pause.
– Jeg begyndte som 16-17 årig. Det var bare grundslagene, jeg lærte dengang. Så blev der ikke gjort mere ved det, men da jeg så blev pensionist, tænkte jeg, at jeg måtte i gang igen, siger hun.
Kendisser bag åbningenSådan når påskeudstillingen vidt omkring. Og besøgstallet lever op til bredden, for ved indgangen melder man om en stor åbningsdag.
Cirka 300 kiggede i løbet af skærtorsdag forbi udstillingen, der lokker med gratis adgang og tilbyder både kaffe, kage og tombola som supplement til den megen kunst.
– Her er alt fra håndarbejde til kunst af Peter Callesen, siger Ellen Weisbjerg, der sammen med Bodil Sørensen tager imod ved døren, mens KunMors er på besøg.
Peter Callesen er papirkunstner med bopæl i Karby – og naturligvis med værker på kunstudstillingen. Han fik æren af at åbne den tilbagevendte tradition og trådte dermed i fodspor på både borgmestre, ministre, sognepræster og naturligvis kendisser fra kulturen.
Finn Have åbnede udstillingen i 2008. Knud Sørensen gjorde det i 2014. Og står det til Monica Aldridge Jensen bliver der også en åbning i 2014.
– Der har været mange forbi og se på. Der er rigtig godt besøgt, og der er et godt samvær mellem kunstnerne, siger hun og giver en næsten-garanti på, at hun vender tilbage igen i 2024:
– Det gør jeg. Hvis jeg lever.